Saturday, July 25, 2009

Shahidan kritik Md Isa

Petikan Utusan Malaysia
KANGAR 23 Julai - Datuk Seri Shahidan Kassim (BN-Tambun Tulang) hari ini secara terbuka mengkritik kepimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu yang didakwa dibayangi pihak tertentu dalam mentadbir kerajaan negeri.

Bekas Menteri Besar itu membuat kritikan tersebut ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail pada sidang Dewan Undangan Negeri Perlis di sini.

Dalam perbahasan kira-kira satu jam 45 minit itu, Shahidan dengan lantang mempersoalkan keputusan yang dibuat Md. Isa sepanjang menerajui kerajaan negeri sama ada atas kapasitinya sebagai Menteri Besar atau dipengaruhi 'orang lain.'

Beliau tidak menamakan pihak yang berkenaan bagaimanapun dipercayai ia ditujukan kepada Penasihat Menteri Besar, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad yang juga Ahli Parlimen Kangar.

''Saya terpaksa menyatakan pendirian dan menegur perkara ini kerana rakyat kini sedang bercakap berkaitan hal ini. Saya bukan berniat menjatuhkan Menteri Besar yang juga sahabat saya.

''Bukan juga niat saya untuk mengambil alih kepimpinan Menteri Besar, tetapi hanya untuk memastikan kepimpinan baru ini lebih kukuh terutama membabitkan hal-hal menentukan keputusan tanpa dibayangi pihak lain," katanya.

Sesi perbahasan itu berlangsung tanpa diganggu oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang lain seperti perbahasan bekas Menteri Besar tersebut sebelum ini.

Shahidan berkata, jika Md. Isa tidak mampu membuat sebarang keputusan, adalah lebih baik jawatan itu diberikan kepada mereka yang lebih berkaliber seperti ADUN Pauh, Datuk Seri Syed Razlan Putra Jamalullail, ADUN Santan, Sabry Ahmad atau ADUN lain yang dilihat berkebolehan.

''Saya tidak mempunyai masalah jika mereka yang lain dilantik sebagai Menteri Besar tetapi biar apa sahaja keputusan yang dibuat bukan dibayangi pihak tertentu.

''Teguran ini juga adalah tanda keprihatinan demi memastikan kepimpinan tertinggi negeri ini mampu menjalankan tugas yang dipikul," jelasnya.

Selain itu, Shahidan turut menyentuh tentang Sunnah Waljamaah yang kini dikatakan kurang dipraktikkan oleh kerajaan negeri.

Beliau juga bersetuju dengan titah Raja Perlis yang meminta rakyat dan kakitangan kerajaan mengamalkan gaya hidup sihat di samping berusaha meningkatkan kualiti kerja penjawat awam.

Laporan lain yang berkaitan: baca di sini

0 comments: