Thursday, July 2, 2009

Latar Belakang Pembinaan Kompleks Tarbiyah Islamiyah PAS Kawasan Padang Besar

PAS Kawasan Padang Besar dalam Mesyuarat Agungnya kali Ke-11 pada 8 Rabiul Awal 1426 bersamaan 17 April 2005 telah meluluskan usul berbunyi:

"Memandangkan keadaan dan suasana politik yang semakin mencabar dan sentiasa berubah, maka Mesyuarat Agung pada pagi ini mencadangkan supaya PAS Kawasan Padang Besar mencari sebidang tanah untuk dijadikan Kompleks Tarbiyah yang baru bagi menggantikan yang sedia ada kerana tidak sesusai lagi untuk kegunaan pada masa akan datang".

Justeru sebuah bangunan dua tingkat akan didirikan di atas tapak seluas 3 1/2 relung yang telah dibeli dengan kos hampir RM70,000.00 di Jalan Bukit Kerang off Jalan Bukit Keteri, Beseri, Perlis.

Cadangan pembinaan kompleks ini juga pernah dikemukakan oleh perwakilan PAS Cawangan Lubuk Sireh, Allahyarham Tuan Haji Wan Ahmad Wan Adam dalam Mesyuarat Agung PAS Kawasan Padang Besar pada tahun terdahulu.

Seperti yang dinyatakan di atas, pimpinan PAS Kawasan Padang Besar yang diterajui Yang Dipertuanya pada masa itu, Tuan Haji Abdul Karim Md Rejab telah berusaha untuk membeli tanah berkenaan melalui dengan meminjam wang dari Jawatankuasa PAS Kawasan dan juga ahli-ahli dan penyokong PAS.

Kemudiannya skim jualan wakaf diperkenalkan sehingga kini dapat membayar balik semua pinjaman tersebut dan Alhamdulillah sebahagian dari peminjam telah mewakafkan balik wang yang dipinjamkan tersebut.

Tapak kompleks ini sering digunakan untuk mengadakan majlis ceramah dan juga Ijtimak PAS Kawasan pada tahun 2007 dan 2008.

Projek pembinaan fasa pertama dijangka akan dimulakan tidak lama lagi selepas majlis pecah tanah yang akan diadakan Sabtu ini.

Anggaran kos pembinaan kompleks ini adalah sekitar RM450,000.00.

0 comments: