Saturday, November 6, 2010

Gerai Sangkar terbiar...Satu pembaziran

Foto/Berita: Harakah

BESERI - Tiga buah gerai perniagaan ini yang terletak di Kampung Beseri Dalam berhampiran persimpangan Jalan Padang Melangit dekat sini kini terbiar dan menyakitkan pandangan mata.

Gerai yang lebih dikenali sebagai "gerai sangkar" oleh penduduk tempatan inisiap pembinaannya kira-kira lapan tahun lalu dan pernah diusahakan oleh peniaga di situ, namun ianya tidak lagi beroperasi sejak lebih dua tahun lalu.

Tinjauan Harakah mendapati gerai-gerai terbabit kinitidak terusus dengan pintunya yang sudah tercabut dan ada pula yang digunakan untuk menyimpan barangan dan juga dijadikan tempat menyidai pakaian.

Dalam jawapan kerajaan negeri Perlis bagi soalan lisan Ustaz Hashim (PAS-Sanglang) pada Sidang Dewan Undangan Negeri 17 dan 18 April 2002, sebanyak 176 gerai sedemikian telah dibina di seluruh Perlis dengan kos RM4.3 juta.

Pada masa itu, pelbagai pihak mempertikaikan kos pembinaanya yang terlalu tinggi apabila didedahkan oleh PAS Perlis.

Ini bermakna setiap gerai dibina pada harga melebihi RM20,000.00 dan Di Kampung Beseri Dalam ini sahaja, tiga buah gerai yang tidak beroperasi ini telah membazirkan wang rakyat sebanyak RM60,000.00.

Selain di sini, tinjauan Harakah di beberapa lokasi di negeri ini juga mendapati banyak lagi gerai seperi ini yang tidak beroperasi.

Harakah difahamkan bahawa gerai-gerai ini diuruskan oleh Unit Pembangunan Daerah dan disewakan kepada peniaga dengan harga RM90.00 sebulan.

0 comments: