Thursday, February 21, 2013

Anuar Tahir: Tak mustahil PR tawan Perlis

Petikan dari Sinar Harian


KANGAR – Barisan Nasional (BN) didakwa mempunyai peluang besar untuk menjadi pembangkang di negeri ini selepas Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Timbalan Pesuruhjaya Pas Perlis, Mohd Anuar Tahir berkata, rakyat negeri ini sudah bosan dengan kepincangan yang berlaku dalam kepimpinan Umno dan BN Perlis yang dilihat tidak membawa kebaikan kepada rakyat.

Menurutnya, walaupun tsunami politik semasa PRU12 tidak secara menyeluruh sampai ke negeri ini, tapi rakyat sudah sedar akan keupayaan kepimpinan kerajaan Pakatan Rakyat (PR) mentadbir negeri dengan baik.

“Rakyat sudah sedar dan melihat apa yang dilakukan oleh kerajaan PR diterajui Pas umpamanya di Kedah.

“Kita dapat lihat kemampuan pentadbiran yang bersih rasuah dan pembaziran dalam pengurusan kewangan negeri, maka rakyat negeri ini pun mahukan perubahan sedemikian.

“Saya yakin perpecahan dalam Umno dan BN sudah hampir menjadi sempurna dan mereka berpeluang untuk menjadi pembangkang yang baik di negeri ini. Mereka boleh ikut jejak rakan-rakan mereka di Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan yang menjadi
pembangkang yang baik,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, rakyat juga sudah bosan dengan pentadbiran Umno dan BN sejak puluhan tahun lamanya yang tidak membawa pembaharuan di negeri ini.

“Selepas adakan program rumah ke rumah, saya dapati rakyat negeri ini sudah boleh menerima pentadbiran PR. Mereka sudah boleh menerima Pas di negeri ini dan bosan dengan pentadbiran lama.

“Ini tidak pernah berlaku sejak 1997. Pada awalnya, rakyat negeri ini tidak pernah terbuka untuk menerima PR. Tapi sekarang ini mereka sudah terbuka untuk bersama dengan PR,” katanya.

Anuar berkata, golongan muda terutamanya juga semakin berani dan mahukan perubahan di negeri ini dengan pentadbiran baru.

“Kita faham orang muda ini tidak akan hadir ke program ceramah-ceramah yang kita buat. Tapi kita yang bergerak bertemu dengan mereka sebab mereka ini lebih banyak masa melayari laman sesawang dan sebagainya.

“Dari situlah mereka akan mendapat cukup maklumat dan berdasarkan itulah mereka tahu ketirisan yang berlaku dalam Umno dan BN,” katanya.

0 comments: