Friday, July 15, 2011

UMno/BN kena belajar dari peristiwa kebangkitan rakyat di dunia Arab

PADANG BESAR - Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa mengingatkan pimpinan Umno/BN supaya sedar bahawa kebangkitan rakyat tidak dapat dibendung sekiranya demokrasi tidak diletakkan pada landasannya yang sebenar.

Menurutnya, penafian ruang demokrasi dan kebebasan kepada rakyat merupakan suatu yang bertentangan dengan fitrah manusia samada dari kalangan umat Islam atau orang bukan Islam kerana tidak memberikan kehormatan kepada diri manusa yang mepunyai maruah.

Berucap di majlis ceramah penerangan di Markas PAS Cawangan Titi Tinggi Hilir dekat sini 11 Julai lalu, beliau mengingatkan pimpinan Umno/BN supaya belajar dari peristiwa kebangkitan rakyat di dunia Arab baru-baru ini sebagai pengajaran.

"Kita gagal untuk memahami satu yang lebih penting, mengapa keadaan menjadi huru-hara kerana kerajaan yang lama berkuasa tidak memberi ruang demokrasi kepada rakyat.

"Maka berlakunya kebangkitan rakyat bukan salah rakyat tapi salah pemerintah yang tidak memberi makna dan nilai demokrasi yang sebenarnya.Jadi pemerintah perlu belajar dari sana. Jangan marahka rakyat yang turun pada 9 Julai lalu, polis jangan pukul, sembur sampai ada yang meninggal, jangan ada yang maki hamun kita kerana itu sebenarnya adalah kesalahan rejim pemerintah yang tidak memberi demokrasi sehingga rakyat terasa yang haknya dihormati.

"Sebab itulah kena ambil pengajaran. Bukan apa, kita nak beritahu awal kepada pemimpin Umno/BN nanti mereka pun akan jadi macam tu, jangan kata kami tak beritahu. Anda telah diberi amaran kerana rakyat akan bangkit bila demokrasi tidak diletakkan pada landasannya," ujarnya.

0 comments: