Friday, July 15, 2011

Pengalaman ditahan semasa Bersih 2.0

BESERI - Rakyat tidak perlu takut untuk turun menuntut hak mereka sepertimana yang dilakukan semasa himpunan aman Bersih 2.0 baru-baru ini kata Ketua Keselamatan PAS Padang Besar, Abdul Akiz Saad.

Beliau adalah sebahagian dari lebih 1600 yang ditangkap di sekitar Kuala Lumpur semasa himpunan yang diadakan 9 Julai lalu.

Menceritakan pengalamannya, Abdul Akiz yang berada bersama-sama orang ramai di sekitar jalan Masjid India telah ditangkap oleh anggota polis dan ditolak ke pintu sebuah kedai di situ sekitar jam 2.30 petang.

"Saya dtolak ke jeriji pintu kedai, muka saya ditonyoh ke jeriji pintu kedai tersebut, tapi saya tidak melawan.Saya rasa kepala saya telah dipukul, tak tahu dengan apa, kemudian ditolak ke bawah dan digari. Ada kesan luka pada muka saya.

"Apapun yang berlaku kita tak perlu takut, kita nak menuntut hak kita dan kita juga faham dengan jelas hak-hak kita bila ditahan polis," jelas beliau yang menceritakan pengalamannya pada Majlis Silaturrahim dan Pelancaran Dana Wakaf Kompleks PAS Padang Besar yang diadakan 12 Julai lalu.

Beliau kemudiannya dibawa naik ke atas trak polis dan menunggu sehingga kira-kira 40 minit sebelum dihantar ke PULAPOL.

"Saya tiba di sana hampir pukul 4.00 petang dan mendapati sudah ramai yang ditahan. Seorang ustaz dari Perlis yang saya temui tidak langsung dilihat kesan berpeluh pun. Rupanya dia telah ditahn dari pagi lagi," katanya yang dibebaskan sekitar jam 7.00 petang.

0 comments: