Monday, June 14, 2010

Aktifkan Lajnah Pekerja PAS

Ucapan penggulungan YDP PAS Padang Besar, Hj Mohd Anuar Tahir di muktamar PAS ke 56. Beliau mengetuai Lajnah Pekerja & Peneroka Bandar PAS Pusat.. Petikan Lamanweb Rasmi Muktamar

PENGKALAN CHEPA, 13 Jun - Pengerusi Lajnah Pekerja dan Peneroka Bandar, Haji Anuar Tahir hari ini menyeru kepada semua sidang muktamar supaya memberi perhatian terhadap lajnah pekerja di peringkat masing-masing.

Beliau berkata demikian kerana menurutnya, kini biro atau lajnah itu semakin dipinggirkan dalam pertubuhan-pertubuhan politik samada Pakatan Rakyat atau BN sendiri.

"Hanya PAS yang masih memiliki Lajnah Pekerja namun di peringkat cawangan dan negeri lajnah ini kelihatan sudah tidak aktif lagi kecuali negeri Pulau Pinang dan Perak," katanya.

Tambah beliau, pindaan akta pekerja yang bakal dilakukan akan menambah burukkan lagi nasib para pekerja apabila hak pekerja untuk mengadakan piket bakal dinafikan.

"Keadaan ini akan mengakibatkan para pekerja tidak dapat menyatakan bantahan atau pendirian bagi mempertahankan hak mereka pada masa hadapan. Malah Najib sendiri tidak menyatakan jaminannya untuk membela nasib para pekerja," ujarnya.

Katanya, perkara ini amat menyedihkan kerana pekerja merupakan jantung dan tunggak yang membina ekonomi negara.

"Apakah jasa mereka ini akan dilupakan begitu sahaja setelah mereka mencurah tenaga untuk negara," soalnya lagi.

Beliau menyeru kepada semua pihak di setiap peringkat samada cawangan, negeri atau kawasan supaya kembali mengaktifkan lajnah pekerja sekaligus memberi jaminan kepada masyarakat di luar sana bahawa PAS memberi perhatian yang serius terhadap nasib para pekerja.

Tegasnya, perkara ini jika diberi perhatian akan dapat memberi jaminan kemenangan PAS dalam pilihanraya umum akan datang kerana rakyat akan dapat melihat dan meyakini jaminan yang diberikan PAS terhadap masa depan mereka.

0 comments: