Wednesday, May 5, 2010

Kabinet perlu bertanggungjawab isu Brunei

PAYA - Kabinet Malaysia perlu bertanggungjawab ke atas isu penyerahan kawasan yang kaya dengan minyak kepada Brunei, tegas Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar.

Menurutnya, pihak kerajaan perlu memanggil satu sidang khas parlimen bagi memperjelaskan isu ini yang membabitkan soal perlanggaran perlembagaan serta menggadai kedaulatan negara.

Isu ini menjadi hangat ekoran pendedahan oleh Mantan Perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, dalam blognya yang mempersoalkan kenapa Blok L dan M tidak lagi menjadi milik Malaysia dan mendakwa Malaysia kerugian kira-kira US$100 bilion (RM320 bilion) akibat penyerahan itu.

Perjanjian terbabit telah ditandatangani oleh mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah, pada 16 Mac 2009.

"Isu ini bukannya isu Pak Lah, sebaliknya ianya adalah isu kabinet Malaysia yang telah meluluskan penyerahan ini. Sebahagian besar daripada anggota kabinet pada masa ini termasuk Perdana Menteri, Dato' Sei Najib juga berada dalam kabinet pada masa itu.

"Ini bukan semata-mata persoalan hasil minyak tetapi yang lebih besarnya ianya telah melanggar perlembagaan negara dan menggadai kedaulatan negara sehingga menyebabkan penyerahan sebahagian wilayah negara kepada negara asing. Mana dia sumpah Perdana Menteri untuk mempertahankan kedaulatan negara?," katanya.

Selain itu katanya lagi, penyerahan dua blok pengeluaran minyak itu akan menyebabkan berkurangnya hasil royalti minyak kepada kerajaan negeri Sarawak.

"Sarawak akan kehilangan kira-kira RM16 bilion hasil royalti minyak. Rakyat di Sarwak perlu diperjelaskan tentang perkara ini bermula dengan pilihanraya kecil di Sibu,"jelasnya lagi.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramah di Markas PAS Paya di DUN Santan dekat sini 3 Mei lalu.

0 comments: