Thursday, October 29, 2009

Selamat Mengerjakan Haji

Seluruh AJK PAS Kawasan Padang Besar mengucapkan selamat berangkat untuk mengerjakan haji kepada Setiausaha PAS Kawasan, Hisharuddin Hassan dan isteri beliau. Beliau telah berangkat ke sana pada 24 Oktober lalu.


Saturday, October 24, 2009

Ulasan Bajet 2010 - Macam Ada Yang Tak Kena

Oleh ; Dr Dzulkeflli Ahmad

YAB PM selaku Menteri Kewangan telah membentang Bajet sulungnya petang tadi (Jumaat 23 Okt, 2009). Beliau sangat berhajatkan Bajet 2010nya itu disokong semua golongan dan lapisan rakyat kerana ia bertemakan ’I-Malaysia – Kemakmuran Bersama’. Najib tidak melepaskan peluang ini untuk melonjakkan lagi momentum kemenangan Bagan Pinang seperti yang diungkapkan dihujung ucapan hampir 2 jam itu. Tampaknya dia puas dengan prestasi penyampaiannya dari wajah mukanya.

Umum mengetahui, seperti dirinya juga tahu, bahawa melepasi segala jenis ‘imbuhan’ serta pelbagai peruntukan fiskal samada berbentuk subsidi mahupun penurunan cukai kepada setiap segmen rakyat, realiti yang menanti tidaklah seindah yang cuba ditampilkan.

Defisit Bajet yang dianggarkan 7.6% dari KDNK tahun 2009 ini perlu ditangani, seperti juga beban hutang kerajaan Pusat yang mencecah 52.4% dari KDNK tahun 2009 melonjak dari 41.5% tahun 2008. Pendapatan dari cukai menurun sebanyak 8% – dari RM176.2 bilion yang diramalkan hanya RM162.1 bilion yang mampu dijana.

Kebergantungan pendapatan dari sumber minyak mentah dan gas dalam bentuk dividen, cukai, royalti dan duti ekspot minyak mentah dan gas sudah ke peringkat kritikal. Dari RM19 bilion pada 2004 kepada RM67.8 bilion tahun 2009 atau 43.5 % dari pendapatan kerajaan Pusat. Bukan sahaja ia satu yang tidak wajar, bahkan kita juga tidak menabung ketika sumber pendapatan ini lumayan. Kalau pada tahun 2005 Petronas menyimpan 42.5% dari keuntungannya, kini ia hanya menabung 21.1% dari keuntungannya. Bermakna kita telah membelanjakan kekayaan sumber anak-cucu kita.

Justeru, berlatarbelakangkan kesemua ini, Najib sudah tidak mampu lagi merumuskan Bajet yang ‘populis’ yang disorak dan ditepuk oleh semua pihak. Najib mahu sahaja meneruskan momentum kemenangan Bagan Pinang dengan menampilkan Bajet yang terus mengukuhkan sokongan semua rakyat. Najib macam serba tak kena.

Ini adalah antara banyak dilema yang Najib depani kini. Kalau silap congakan, beliau tahu akan dihukum kemudian. Sebab itu ada perkara yang disebut, tapi macam tak mahu sebut. Contoh jelas ialah GST – Goovernment Sales Tax. Cukai Jualan Kerajaan yang sifatnya cukai ‘Regressive’ atau ‘mengena semua’. Beliau sebut juga tapi langsung tak berani mendetailkan. Najib semacam tak yakin itu baik bagi populariti, bahkan tak tahu meramal tekanan kepada rakyat nanti. Sebetuan tentang pemulihan ekonomi bukan mudah untuk diyakinkan.

Bahkan Najib diperingat bukan sahaja oleh pakar-pakar ekonomi antarabangsa bahkan juga think-tank tempatannya sendiri seperti MIER, bahawa ekonomi global mungkin sahaja akan mengalami pemulihan bukan berbentuk V (turun dan naik), tetapi W yakni dua kali V, maksudnya kebarangkalian akan berlaku sekali lagi kemelesetan selepas pulih sebentar tidak dapat ditolak sama-sekali. Parah dan ngeri juga buat dirinya, tambahan kalau-kalau berhampiran dengan musim pilihanraya.

Berlatarkan kesemua senario dan unjuran yang kurang senang dan tidak menentu ini, Najib terpaksa menelan nafsunya untuk bermewah atau bermegah secara melampau dengan pemberian subsidi, imbuhan atau penurunan cukai.

Sebaliknya, Najib terpaksa mendepani realiti pahit ini. Peruntukan wang sebanyak RM 191.5 bilion, yang meliputi perbelanjaan mengurus sebanyak RM138.3 bilion adalah penurunan sebanyak 13.7% dari tahun lalu (RM160.2 bilion, 2008). Malang pengurangan mengurus ini tidak dapat disalurkan kepada belanja pembangunan. Belanja pembangunan juga mengalami penurunan sebanyak 4.4% atau RM 51.2 bilion berbanding RM 53.6% pada tahun 2008.

Penulis sedia mengakui bahawa Najib telah cuba memberikan, seperti mana-mana bajet-bajet lain yang dibentangkan setiap tahun, pelbagai pemberian ’penyedap hati’. Terlalu panjang kalau mahu dibsenaraikan akan seanika dan segala pemberian kepada setiap kelompok rakyat, atau lebih tepat lagi pengundi, samada kepada pelajar universiti, petani, nelayan, kakitangan awam, pesara, golongan pekerja persendirian yang tak berpencen, kelompok ibu yang punya anak kecil, pelepasan diri kepada pembayar cukai, kelompok miskin tegar, orang asli, OKU dan banyak lagi. Benar, pelbagai jaringan keselamatan sosial boleh dilaksanakan untuk kelompok yang ’vulnerable’ dan sensitif. Najib PM dan Menteri Kewangan pulak. Ini masanya.

Tegasnya semua dapat. Tidak ada yang wajar mengkritik kerajaan. Sepatutnya bersyukur. Mudahnya, apa lagi yang tak cukup yang diberikan Menteri Kewangan? Itu tidak termasuk segala peruntukan RM 9 bilion tentang projek infrastruktur termasuk pembinaan jalan termasuk luar bandar/kampung, jambatan, bekalan air, perkhidmatan pembentungan, pelabuhan dan perkhidmatan laut, serta projek lapangan terbang dan lain lain.

Kesemua yang tersenarai di atas adalah perkara ’regular’ atau lazim dalam sebuah bajet. Bezanya hanyalah jumlahnya. Di segi itu, tidak ada yang luar biasanya bajet Menteri Kewangan ini. Sebab itu ramai yang tidak teruja dan tepukan dan sorakan tidaklah semewah yang dihajati pembentang. Malang dan sedih juga isterinya yang hadir dalam Dewan yang mulia itu.

Akan tetapi yang lebih merunsingkan ialah golongan yang lebih celik ilmu ekonomi dan kewangan yang menunggu-nunggu hingga ke hujung. Tegasnya, Menteri Kewangan membuktikan bahawa beliau hanya mampu memahami masalah namun tidak pula menampilkan penyelesaian. Jauh lagi secara tuntas.

Bahkan ’resipi dan rumusan’ seperti yang beliau bentangkan boleh sahaja dimuatkan dalam apa jua pembentangan Bajet. Sifatnya generik atau boleh sahaja digunakan dalam apa jua keadaan. Macam ubat generik seperti panadol untuk pening/sakit kepala. Tetapi sayugia diingatkan bahawa sakit kepala punya pelbagai puncanya? Mungkin juga migraine, stress, hipertensi atau lebih parah dari itu – ketumbuha dalam otak, space-occupying lesion, dengan izin.

Begitu juga dalam hal perumusan belanjawan ini.

Najib mungkin mengenalpasti penyakit namun dalam banyak hal rawatan dan ubatnya gagal dipreskripsi secara konsisten dan koheren.

Buat permulaan ambil sahaja isu ”Pergantungan kepada sumber Minyak”. Kalau sudah sampai ke tahap 43.5% pendapatan dari sumber minyak mentah, sayugia dingatkan kepada Najib, bahawa ekonomi negara ini masih lagi dikategori ekonomi tua atau ’Old Economy’ yang berteraskan kepada sumber asli. Tepat sekali kerana sumbangan pendapatan lain juga turut bergantung kepada minyak sawit, getah, galian, kayu-kayan yang kesemua sifatnya tak boleh diperbaharui.

Sudah sampai masanya bahawa negara benar-benarnya beredar dari pergantungan kepada ’petroleum-based soucres’ dan ’comodity-based sources’ kepada teras yang lain yang menjadikan ekonomi kita tergolong dalam ”The New Economy” yang berteraskan kegiatan ekonomi yang sarat ’Knowledge’ atau Pengetahuan. Satu satu dekad sebutan ini di buat, tapi hanya tingal sebutan.

Rhetorik dan impian untuk menjana ’knowledge workers’ adalah ungkapan molok pemimpin BN sewaktu seminar. Benar-benar ‘lip-service’ sifatnya. Sejauhmana pencapaian di segi ini mampu kita banggakan? Penjanaan ’New Economy’ juga dapat dibantu dengan ’internet connectivity’ yang berkualiti di segi kelajuan bukan hanya penembusan. Tapi negara kita jauh terkebelakang.

Kita beraleh kepada satu lagi mantra terkini yang kerap juga diulangsebut oleh pemimpin kerajaan terutamanya Menteri Kewangan sendiri. Dalam Bajet ini juga beliau mengulang sebut tentang membawa ekonomi negara ini dari ”Low-Income Economy” kepada ”High-Income Economy”. Ini adalah masalah kronik ekonomi negara ini. Kerajaan yang mahukannya kerana dulu itu faktor tarikan pelabur asing (FDI). Kini ia telah menjadi liabliti dan perangkap.

Benar juga kalau kita duduk di paras ini kuasa membeli dan permintaan domestik kita tetap tidak berupaya. Pendapatan per kapita negara ini hanya RM15,819 setahun berbanding negara seperti Singapura atau Korea Selatan atau Taiwan yang 3 atau 4 kali ganda. Bajet ini hanya sekadar menyebutkan bahawa kita perlu menjadi ekonomi yang punya pendapatan tinggi, tetapi tidak jelas cara, kaedah dan pendekatan untuk menuju ke matlamat tersebut. Najib lebih tahu masalah dari penyelesaian. Mungkin juga kerana ini bajet sulungnya.

Tambahan dengan kebanjiran pekerja asing yang tidak punya ketrampilan, maka negara akan kekal dengan kegiataan nilai-tambah yang rendah dalam sektor pertanian dan pembinaan. High-Income Economy bermula dengan memperkasa pembinaan modal insan yang bebas dan kreatif serta digalakkan dengan iklim kebebasan yang mampu akses maklumat dan hak berkarya. Ini berlawanan sifat dengan sebuah kerajaan yang takut memperkasa rakyatnya dengan maklumat dan kebebasan. sebaliknya mencekik rakyatnya termasuk ahli akademik dan bijak pandai dengan Akta – AUKU dan OSA dll. Kepimpinan negara wajar memahami erti kebebasan dan kemerdekaan serta menghayatinya.

Najib meletakkan harapan yang tinggi kepada sektor swasta untuk memacu pertumbuhan kerana pihak awam (G-factor) tidak lagi mampu menjana pertumbuhan kerana terhalang dengan defisit melebar dan beban hutang yang menimbun. Akan tetapi hakikatnya, Najib memberitahu bahawa FDI jatuh ke paras yang teruk, RM3.36 bilion dari RM 19.7 bilion tahun lepas.

Apakah sebab utama pelaburan asing langsung tidak merasakan negara ini menarik? Apakah sebab yang diberikan oleh kajian World Economic Forum ketika Malaysia lucut 3 tangga? Disamping faktor keselamatan dan jenayah, utama ialah tanggapan ’institutional framework’ yang bermasalah. Apakah SPRM atau MACC, MCMC, SPK, SPR, Institusi Judisiari atau Kehakiman? Najib perlu sedar bahawa Bajet bukan sahaj hal-hal ekonomi dan kewangan. Persoalan besarnya ialah: Mampu kah kerajaan merangsang dan menggesa pihak swasta untuk menjana pertumbuhan?

Mampukah kerajaan memujuk syarikat-syarikat milik orang malaysia yang beroperasi di luar negara dan negara jiran untuk pulang, seperti yang di akui sendiri kini oleh Najib? Dulu kita kata di Parlimen, itu pelaburan kita di luar negara. Mengapa mereka selesa di luar bahkan khuatir untuk beroperasi di negara ini? Mutakhir ini, liberalisasi semacam menjadi penyelesaian dan mantra terbaru buat pemimpin BN/Umno untuk menarik pelaburan. sayugia diingatkan, ia penting tapi liberalisasi bukanlah segala-galanya. Jangan terlalu ghirah.

Perlu ada kesediaan juga untuk menerima bahawa polisi-polisi Umno/BN-sentrik dan amalan patronage-kronisme Umno/BN telah menjadikan negara kehilangan daya-saing sebenarnya. Penswastaan, mantra Mahathirisme, telah membebankan dan tidak mengurangkan kos kepada pembayar cukai dan perkhidmatan yang mahal dan dana rakyat ranap kerana kerajaan melakukan ’bail-out’ dan memberi subsidi kepada pihak swasta seperti IPP dan pemegang konsesi Tol dan Air. Apakah akan berlaku gelombang penswastaan kedua dalam era Najib?

Bajet telah dibentangkan. Harapan rakyat tinggi menggunung untuk mengecapi kemakmuran dan kesejahteraan. Telah acapkali rakyat dikecewakan. Kali ini Najib memohon untuk di berikan ”the enefit of doubts’ – bersangka baik oleh rakyat. Silap itu penulis rasa. Ini bukan persolan berbaik sangka. Isunya ialah ketepatan polisi dan komitmen/iltizam politik untuk menggapainya.

Bagi melindungi kepentingan dan kemaslahatan rakyat, pemimpin Pakatan wajar terus menyemak-imbang pengurusan dan tabiat buruk pemimpin Umno/BN bagi melindungi kemaslahatan semua dan mengangkat dayasaing negara.

Tuesday, October 20, 2009

Tahukah Anda?

Dari kiri: Hisharuddin, Hj Mohd Anuar, Wan Kharizal, Ustaz Zol (inset)

Persempadanan semula kawasan pilihanraya tahun 1995 menyaksikan sebuah parlimen baru diwujudkan iaitu P.001 Padang Besar. Sebelum ini di Perlis hanya mempunyai dua kawasan parlimen iaitu Kangar dan Arau.

PAS dan KeADILan meletakkan calon-calon di setiap kali pilihanraya umum sejak tahun 1995.
Tahukah anda bahawa kesemua empat orang calon parlimen (baca posting di bawah) itu kini menduduki jawatankuasa harian PAS Kawasan Padang Besar.

Mereka ialah Hisharuddin Hassan, calon tahun 1995 (kini Setiausaha PAS Kawasan), Hj. Mohd Anuar Tahir, bertanding atas tiket KeADILan tahun 1999 (kini YDP PAS Kawasan), Wan Kharizal Wan Khazim, calon 2004 (Timbalan YDP PAS Kawasan) dan Ustaz Zolkharnain Abidin al-Hafiz, calon 2008 (Ketua Penerangan PAS Kawasan).

Keempat-empat mereka juga bertanding menentang calon BN yang sama iaitu Dato' Azmi Khalid.

Sejarah Pilihanraya Umum di Parlimen Padang Besar

PAS bersama-sama parti yang bersahabat seperti Semangat 46 dan KeADILan bertanding di semua kerusi dalam pilihanraya umum sejak tahun 1995.

Kerusi Parlimen P.001 PADANG BESAR

1995
HJ. AZMI BIN KHALID (BN) 17,013 HISHARUDDIN BIN HASSAN (PAS) 6,943

1999
Azmi Bin Khalid (BN) 14,386 Mohd. Anuar Bin Mohd. Tahir (KEADILAN) 9,867

2004
AZMI BIN KHALID (BN) 18,323 WAN KHARIZAL BIN WAN KHAZIM (PAS) 9,058

2008
AZMI BIN KHALID (BN) 16,991 ZOLKHARNAIN BIN ABIDIN (PAS) 11,643

Kerusi Dewan Undangan Negeri

N.01 TITI TINGGI

1995
CIKGU LOH YOON FOO (BN) 3,543 MEJ(B) SAMSUDIN BIN HJ. HAMID (S46) 1,219

1999
Loh Yoon Foo (BN) 2,892 Ibrahim Bin Said (PAS) 1,780

2004
LOH YOON FOO (BN) 3,668 KO CHU LIANG (KEADILAN) 1,476

2008
YIP SUN ONN (BN) 3,399 MOHAMAD RAZI MUSTAFFA (BEBAS) 1,585 KERIA SENAWI (PKR) 846


N.02 BESERI

1995
NORDIN BIN HJ. ABDULLAH (BN) 3,389 SYED AHMAD B. SYED ALI (S46) 1,168

1999
Zahidi Zainul Abidin (BN) 2,774 Hj. Abd. Rahman Bin Hj. Rejab (PAS) 1,955

2004
ZAHIDI ZAINUL ABIDIN (BN) 3,492 MOHD ANUAR MOHD TAHIR (PAS) 1,621

2008
MAT RAWI KASSIM (BN) 3,123 DZULKEFLI MAT DE (PKR) 2,012

N.03 CHUPING

1995
YAZID BIN MAT (BN) 4,124 USTAZ YAHAYA AHMAD (PAS) 1,714

1999
Yaziz @ Yazid Mat (BN) 3,756 Wan Kharizal Wan Khazim (PAS) 2,496

2004
MANSOR JUSOH (BN) 4,632 MOHD.ALI PUTEH (PAS) 2,042

2008
MANSOR JUSOH (BN) 4,972 MOHD. ALI PUTEH (PAS) 2,169

N.04 MATA AYER

1995
TUAN HAJI ISHAK ARSHAD (BN) 2,886 SALEH ITAM (PAS) 1,182

1999
Ishak Bin Arshad (BN) 2,218 Suwardi Bin Yaacob (PAS) 1,554


2004
KHAIRI BIN HASAN (BN) 3,041 SUWARDI BIN YAACOB (PAS) 1,438

2008
KHAIRI BIN HASAN (BN) 3,059 WAN KHARIZAL WAN KHAZIM (PAS) 1,437


N.05 SANTAN

1995
EN. BAHARI BIN HJ. TAIB (BN) 3,107 HAJI ABDULLAH JASIN (PAS) 1,795

1999
Zolkharnain Bin Abidin (PAS) 2,802 Bahari Bin Taib (BN) 2,533

2004
SABRY BIN AHMAD (BN) 3,284 UST. ZOLKHARNAIN ABIDIN (PAS) 2,706

2008
SABRY BIN AHMAD (BN) 3,475 UST. ABD RASHID ABD RAHMAN (PAS) 2,763

Monday, October 19, 2009

Retreat dan Mesyuarat PAS Kawasan di Baling

PAS Kawasan Padang Besar mengadakan retreat serta mesyuarat AJK di sebuah pusat rekreasi di Baling pada 16 dan 17 Oktober lalu.
Pada malam 16 Oktober, mesyuarat AJK kali ke 5 diadakan dengan dipengerusikan oleh YDP Haji Mohd Anuar Tahir.
Pada 17 Oktober pula, AJK PAS Kawasan memerah otak membincangkan halatuju parti.
Dua kertas kerja dibentangkan oleh Timbalan YDP, Wan Kharizal Wan Khazim (pemerkasaan parti) dan Setiausaha, Hisharuddin Hassan (Pilihanraya Umum ke 13).
AJK yang hadir juga mengambil kesempatan untuk menikmati persekitaran dan kemudahan di pusat rekreasi ini sambil merehatkan badan.
Bergambar kenang-kenangan

Membincangkan halatuju PAS Kawasan

Mesyuarat AJK

Menikmati makan malam

Tuesday, October 13, 2009

WUJUDKAH PILIHAN RAYA DI DUN BAGAN PINANG ?

Oleh : Mohamed Hanipa Maidin (http://peguampas.blogspot.com/)

Beberapa tahun yang lalu semasa saya mengendalikan kes petisyen pilihan raya bagi DUN Bangi saya dan Peguam Negara , Tan Sri Abdul Ghani Patail bertelagah tentang makna demokrasi.
Peguam Negara yang memohon Mahkamah membatalkan petisyen yang dikemukakan oleh PAS berhujah bahawa calon BN di Bangi , Amran Kasimin ( pada masa itu ) telah menang dengan majoriti yang besar sekaligus mengalahkan calon PAS iaitu Dr Shafie Abu Bakar.

Ghani Patail berhujah bahawa Mahkamah perlu menghormati pilihan rakyat di Bangi kerana majoriti besar dari pengundi di situ mahukan calon BN. Demokrasi, hujah Ghani Patail, adalah tentang suara majoriti iaitu pihak yang menang secara majoriti adalah pihak yang layak dilantik sebagai wakil rakyat.

Ketika menjawab hujah Ghani tersebut saya berhujah bahawa demokrasi bukan soal majoriti semata-mata. Pilihanraya yang bersih , bebas dan adil adalah sine qua non ( ciri utama ) demokrasi. Mana-mana pilihan raya yang tidak bersih, tidak bebas dan tidak adil ia bukanlah satu pilihan raya meskipun diadakan lima tahun sekali kerana pilihan raya sebegitu melanggar ruh dan prinsip demokrasi. Baca selanjutnya di sini

Monday, October 12, 2009

Pemimpin korup: Usah biar Bagan Pinang jadi kes rujukan

Oleh LanH
Berdasarkan kelengkapan fizikal termasuk khemah gergasi dan lautan poster dan lambangnya di Bagan Pinang, ditambah lambakan kemewahan dan kewujudan hampir 5,000 pengundi pos, Umno-BN tidak mempunyai masalah mengekalkan kerusi Dun N31; tetapi tunggu dulu, pengundi kena ingat kemenangan itu akan menjadi ‘precedent case’ (kes rujukan) dalam memilih pemimpin termasuk dalam pilihan raya akan datang.

Gambar Hiasan

Apabila seorang calon bermasalah dipilih sebagai pemimpin, tidak menjadi hal pada masa depan, orang bermasalah dilantik ke jawatan tertinggi dan penting. Adalah menakutkan jika pada masa depan mereka yang telah didapati bersalah oleh lembaga tatatertib di pejabat dilantik ketua pegawai eksekutif (CEO), AJK korup menjadi pengerusi masjid, sidang bermasalah dilantik ketua kampung ataupun posmen pencen bermasalah menjadi ketua pos.

Apabila ini berlaku, bermakna sudah berlalu khianat dalam pemilihan pemimpin. Pemimpin dipilih secara sewenang-wenang tanpa mengambil kira ciri-ciri wajib dimilikinya seperti berakhlak mulia.

Hari ini begitu ramai orang menawarkan diri menjadi pemimpin sedangkan Sayidina Abu Bakar as-Siddiq ketika orang ramai mahukan beliau menjadi khalifah menggeletar tubuh badannya seraya berkata: “Taatilah kepada aku selagi aku taat kepada Allah. Sekiranya aku menyeleweng atau melanggar perintah Allah jangan taat kepada aku. Tentanglah aku sehingga aku kembali kepada hukum Allah.

"Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, bermaksud: “Akan datang selepasku ini pemimpin-pemimpin yang suka bercakap bohong, dan suka melakukan kezaliman; sesiapa di kalangan kamu yang membenarkan pembohongannya, dan menyokong kezalimannya, mempertahankan kezalimannya bersama kezalimannya, kau bukan umatku dan aku bukan Nabi kamu, dan kamu tidak akan layak minum air kauthar (telaga)ku.” - Riwayat At-Tarmizi Wal Hakim Wannasa'i.

Baca selanjutnya

Friday, October 2, 2009

PAS dakwa hanya 1,200 pengundi pos tinggal di Bagan Pinang

Petikan Malaysiakini

PAS mendakwa semakannya mendapati hanya 1,200 daripada 4,604 pengundi pos di DUN Bagan Pinang yang masih tinggal di situ.

Mereka terdiri daripada anggota tentera yang tinggal di Kem Seri Rusa - satu-satunya kem tentera dalam DUN Bagan Pinang.

Manakala yang lainnya merupakan mereka yang pencen atau yang telah berpindah atau berkhidmat di tempat lain, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

"(Bagan Pinang) antara DUN paling besar yang banyak undi pos, yang berdaftar sebanyak 4,604 orang.

"Tetapi semakan PAS sendiri, kita dapati yang benar-benar berada dalam kem Seri Rusa ini, hanya 1,200 orang, ini mengikut semakan kita.

"Maksudnya orang yang ada dalam kem tersebut. Senarainya ada 4,604 tetapi berdasarkan semakan kita ada 1,200 pengundi. Yang lainnya, sebahagian besarnya sudah bersara," kata Mustafa dalam satu sidang media di ibu pejabat PAS di ibu negara, pagi ini.
"Mengikut kaedah pilihanraya, yang tidak tinggal lagi dalam kem, sepatutnya dia mengundi sebagai pengundi biasa, sepatutnya begitulah.


Bagaimana di Parlimen Padang Besar?

Masih terdapat begitu ramai pengundi di dalam kem tentera di dalam kawasan pilihanraya Parlimen P.001 Padang Besar.

Di dalam Dun N.02 Beseri:

Peti Undi Tunjong : 272 Pemilih (6 SKN REJ ASKAR JURUTERA)
Peti Undi Tunjong : 246 Pemilih (MARKAS 504 REJ (PSTD) KEM BUKIT KETERI)

Di dalam Dun N.04 Mata Ayer:
Peti Undi Tok Kayaman : 707 pemilih (4 RENJER)

Adakah mereka semua masih berada di dalam kem-kem berkenaan?