Thursday, July 30, 2009

Sepetang bersama Pengerusi ANAK di Felda Chuping

CHUPING - Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (Anak) melahirkan kebimbangan dengan hasrat Perdana Menteri untuk menjadikan Felda sebagai sebuah syarikat multi nasional.

Menurut Pengerusi Anak, Mazlan Aliman, hasrat ini menurutnya dibimbangi akan mengurangkan pegangan para peneroka yang selama ini menjadi nadi utama kemajuan Felda itu sendiri.

"Para peneroka kini dihimpit pelbagai masalah terutamanya hutang kepada Felda dan hasil yang sepatutnya mereka diterima kini semakin berkurangan dengan pelbagai potongan yang dibuat.

"Kita bimbang apabila peneroka mempunyai hutang yang banyak contohnya dari skim pinjaman perumahan, apabila harga komoditi yang tidak stabil di pasaran dan hasil peneroka tidak boleh lagi dibuat potongan, Felda akan menggunakan pendekatan yang halus untuk membuat pengambil-alihan tanah peneroka," katanya yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat



Timbalan YDP Kawasan, Wan Kharizal turut berucap

Selain itu menurutnya, generasi kedua peneroka perlulah mengetahui dan memperjuangkan hak mereka.

Katanya, generasi kedua di Felda kini tidak mempunyai peluang untuk memajukan diri mereka sehinggakan terpaksa mencari peluang-peluang pekerjaan di luar.

"Dengan kurangnya penglibatan generasi kedua ini, maka buruh-buruh asing dibawa masuk. Orang-orang di Felda kini hanya menjadi penonton sedangkan Felda telah membangun menjadi salah satu badan yang terkaya.

"Aset Felda kini difahamkan melebihi RM50 bilion. Itu semua milik para peneroka dan banyak lagi fakta tidak diketahui ramai kerana tidak pernah didedahkan oleh pihak Felda.

"Justeru, generasi kedualah yang perlu mengatahui hak mereka dan memperjuangkannya.," jelas beliau lagi.

Mazlan berkata demikian dalam majlis dialog bersama peneroka Felda Unit Tebu di Felda Chuping dekat sini.

Majlis tersebut turut dihadiri para pimpinan PAS Kawasan Padang Besar, Majlis Tindakan Dun Chuping serta pimpinan masyarakat setempat

0 comments: